Mechwarrior Dark Age

Een nieuw fenomeen op de club: Mechwarrior Dark Age van de makers van Mage Knight. Het spel speelt in het Battle-tech universum waarin 6 clans elkaar bestrijden met een verzameling van infanterie, voertuigen en natuurlijk mechs.

Het spel is collectible, hetgeen inhoud dat de start-sets en de uitbreidingssets een van te voren bekend aantal spelfiguren bevatten, maar dat je van te voren niet kunt zien welke figuren je koopt. Dit betekent dat je heel snel veel geld kwijt bent om een leger van een bepaalde clan te verzamelen, tenzij je natuurlijk ruilt met andere spelers. Een en ander is vergelijkbaar met het verzamelen en spelen van het Magic kaartspel. Overigens kun je ook spelen met spelfiguren van verschillende clans in hetselfde leger. Helaas gelden sommige combinatiebewegeingen alleen voor spelfiguren van dezelfde clan, dus een leger dat bestaat uit verschillende clans is zwakker dan een leger van dezelfde clan. De minimum aankoop om te spelen is een starter set en een uitbreidingsset van samen ongeveer 35 euro. De starterset bevat behalve figuren ook dobbelstenen, meetlint, regelboek en spelkaart. LETOP: de Nederlandse vertaling van de regels is slecht. Een Engelstalig regelboekje is aan te bevelen. De regelsets kunnen als PDF gratis worden gedownload bij de fabrikant (www.wizkidsgames.com).

De spelfiguren zijn kant en klaar geschilderd en staan op een combat dial waarop de eigenschappen van de figuren en de schade die ze hebben opgelopen kan worden ingeklikt. Ze zien er goed uit en kunnen ook voor andere spelregels worden gebruikt. De spelregels zijn simpel en spelen snel. Ze zijn een redelijk compleet sci-fi wargame. Je bouwt een leger op basis van een puntenbudget. Je speelt om de beurt en hebt per beurt een aantal commando-punten waarmee je beweeg-, schiet-, handgemeen- en reparatie- orders kunt geven. Elk spelfiguur heeft bijzondere eigenschappen die met kleuren en getallen worden aangegeven. Het zoeken van de juiste combinaties van spelfiguren maakt de uitdaging van het samenstellen van een leger leuk. Met een leger van 300 punten, wat te bouwen is uit een startpakket en een uitbreidingsset duren spellen ongeveer 1.5 uur op een tafel van 90*90 cm. Uitbreidingen voor artillerie, personeelstransport en huurlingen worden verwacht.

Er spelen op dit moment een 12-tal mensen mechwarrior en ons lid Bart Abels is door de fabrikant (Wizkids) erkent als Battle Master, hetgeen inhoud dat hij campagnes en toernooien organiseert waarmee ook prijzen en unieke figuren zijn te winnen. Zie zijn betoog hierna.

Eindoordeel: Leuk wargame voor tussendoor, commercieel slim en dus potentieel duur.

Plus: Interessante geschilderde figuren, slimme administratie met de combat dials, uitdaging om combinatie van figuren en taktiek te vinden, simpele snelle redelijke regelset, relatief veel mensen beschikbaar als speler, toegang tot toernooien, goede inruilservice bij kapotte figuren, gratis beschikbare regelset.

Min: Kan duur uitpakken indien je maar nieuwe uitbreidingssets blijft kopen, sommige onderdelen van figuren kunnen verbogen zijn, je kunt niet zien welke figuren je koopt, Nederlandse vertaling is slecht.

Peter Schulein (Heavy Metal Militia, Highlanders)